AKT og DSA

AKT på Bjerringbro Skole (Adfærd/Kontakt/Trivsel)

AKT medvirker til at styrke inkluderende praksis på skolen, så alle elever får de bedste rammer for trivsel og læring med optimale deltagelsesmuligherder.

Her kan tilbydes hurtig hjælp, der hvor hverdagen udspiller sig og der hvor barnets deltagelse er særlig udfordret. Der samarbejdes med ledelse og det pædagogiske personale omkring konkrete udfordringer og pædagogiske tiltag i klassen og på skolen.

Her hjælpes også med at sætte fokus på de ”gode historier” og det, der virker i dagligdagen.

På Bjerringbro Skole har vi en DSA-klasse (Dansk Som Andetsprog)

Vi modtager elever fra alle lande og med forskellige sproglige forudsætninger.

Hvis eleven ikke taler dansk ved ankomst, bliver eleven indsluset i en stamklasse med jævnaldrende. Her følger eleven sprogfag, kreative og praktiske fag samt får jævnaldrende kammerater.

Derudover vil eleven i de fleste boglige fag modtage DSA-undervisning i en DSA-klasse.

I DSA-klassen arbejdes der legende med sproget. Der bliver opbygget et fundament af basisord og sætninger, så eleverne får et ordforråd, der gør, at de kan indgå i de sproglige fællesskaber med de andre elever i klassen og med deres klassekammeraterne i stamklassen.

Eleverne er sammen i små grupper, hvor der spilles spil, synges og foregår dialoger, så de får anvendt sproget lige fra de ankommer.

Der arbejders målrettet med det danske alfabet og dets lyde, så læsningen kommer forholdsvis hurtigt.

Efter et års tid er eleven er klar til at være fuld tid i stamklassen.

Der er mulighed for supplerende støtte, hvis der er brug for det. Enten i klassen eller i form af lektie- eller eksamenshjælp.